środa, 18 stycznia 2017

Fizjocoaching: Trenując ciało rozwijasz swój charakter - cz. 1

Zgodnie z podejściem holistycznym, aby zachować zdrowie i równowagę, powinniśmy rozwijać się zarówno w sferze ciała, umysłu jak i ducha. Istnieje jednak pewna przewaga treningu fizycznego nad mentalnym. Polega ona na tym, że trenując swoje ciało, rozwijasz jednocześnie swój umysł! Jakie cechy charakteru możesz wyćwiczyć podczas treningu fizycznego?



Uczenie się przez powtarzanie


Zacznę od tego, że uczyć możemy się przez czytanie, słuchanie, obserwowanie ale przede wszystkim przez działanie. Najskuteczniejszym sposobem, aby posiąść nową umiejętność, jest powtarzanie danej czynności. Powtarzanie jej tak długo, aż stanie się mimowolna, czyli aż wykonywanie jej będzie wymagało od nas jak najmniej świadomej kontroli oraz wysiłku zarówno psychicznego, jak i fizycznego. Dzieje się tak ponieważ podczas tego powtarzania torują się drogi nerwowe pomiędzy mózgiem a efektorem czyli narządem wykonawczym np. mięśniem. Można to porównać do wydeptywania ścieżki między dwoma punktami. Im częściej nią chodzimy, tym wyraźniejsza się staje i tym bardziej jest nam znana - do tego stopnia, że potrafimy bezbłędnie pokonać ją nawet w nocy czy z zamkniętymi oczami. Zasada torowania dróg nerwowych dobrze jest znana rehabilitantom, trenerom czy nauczycielom. Działa zarówno w przypadku nauki chodzenia u małych dzieci jak i u osób po urazie fizycznym, zarówno u sportowców, jak i u graczy komputerowych, zarówno w nauce języka obcego, jak i gry na instrumencie. 
Ale dlaczego o tym piszę?


Przewaga treningu fizycznego


Chyba każdy z nas słyszał, że systematyczna aktywność fizyczna dobrze wpływa na nasze zdrowie i wygląd. O pozytywnych efektach treningu fizycznego z perspektywy ciała, przeczytasz w serii Zalety aktywności fizycznej:
Dziś jednak chcę się skupić na niefizycznych korzyściach płynących z regularnego ćwiczenia. Przewaga treningu fizycznego nad mentalnym polega bowiem na tym, że trenując swoje ciało, rozwijasz jednocześnie wiele swoją psychikę, podczas gdy ćwicząc tylko swój umysł, nie poprawiasz wydolności czy siły fizycznej. 


A zatem jakie cechy charakteru rozwijasz, pracując systematycznie nad sprawnością fizyczną?


1. Cierpliwość


Niezależnie od tego, co trenujesz, aby to umieć (a zwłaszcza, by być w tym dobrym), musisz często to powtarzać a więc poświęcić temu czas. Spokojne czekanie na coś, czego nie dostaniemy od razu, to właśnie cierpliwość. Bardzo pożądana cecha w coraz szybciej żyjącym społeczeństwie. Warto ją ćwiczyć przy okazji treningu fizycznego.

2. Systematyczność


Regularne powtarzanie danej czynności przez dłuższy okres czasu daje wymierne efekty. Wykonujemy ją szybciej, precyzyjniej lub z mniejszym wysiłkiem. Jeśli sprinter, maratończyk, sztangista albo osoba rehabilitowana np. po udarze nie wykonywałyby kilka razy w tygodniu tego samego treningu, nie miałyby postępów. Kropla drąży skałę nie siłą, lecz ciągłym padaniem (to właśnie jest torowanie dróg nerwowych). 

3. Wytrwałość w dążeniu do celu


Wszystko byłoby dobrze, gdyby w sporcie była gwarancja, że już samo powtarzanie gwarantuje sukces. Jednak w sporcie, jak w życiu, zdarzają się nieprzewidziane okoliczności, które czasem nie idą zgodnie z naszym planem czy założeniem. Wtedy, jeśli zalezy nam na osiągnięciu celu, należy stawić im czoła, poszukać rozwiązania i dalej podążać w obranym kierunku. I to jest właśnie wytrwałość. Umiejętność dążenia do celu mimo przeciwności losu. 
A tak przy okazji, trening fizyczny uczy też jasnego określania celów krótko i długoterminowych!

4. Wytrzymałość


Czasami jest tak, że te przeszkody pojawiają się częściej - jest ciężej, niż myśleliśmy na początku, albo wysiłek sprawia ból albo od dłuższego czasu nie widać postępu. Trening pięknie pokazuje, jak bardzo nam zależy. Jeśli umiesz wytrzymać te bodźce i się nie poddać, albo mimo poddanej lub przegranej walki, wracasz do gry, możesz powiedzieć o sobie, że jesteś wytrzymały. Uwierz, że w “zderzeniu” z życiowymi problemami, także dasz radę. 

5. Samoświadomość


Obserwując swoją reakcję podczas ćwiczeń, zdobywasz informacji na temat tego, jak funkcjonuje Twoje ciało i umysł. Wiesz na co Cię stać i wiesz kiedy odpuścić. Szybciej dostrzegasz swoje potrzeby zarówno fizyczne (np. potrzeba odpoczynku i regeneracji) jak i psychiczne (np. potrzeba bycia docenionym).

6. Samoakceptacja


Świadomość swoich cech (np. 156 cm wzrostu), potrzeb (np. podziwu), możliwości (np. podnoszę 50 kg) i reakcji (np. szybko się denerwuję, kiedy coś mi nie wychodzi) to jedno, ale uznanie swoich zalet i pogodzenie się z wadami, to jeszcze inna właściwość. Zaakceptowanie siebie takiego, jakim się jest, jest podstawą do samorozwoju. Wszak zaprzeczając, że mamy jakąś cechę, nie widzimy potrzeby pracy nad sobą. Przyjmowanie siebie w całości, bez krytykowania czy wywyższania, to okazanie sobie zrozumienia, wyrozumiałości, szacunku i zaufania. Wydawać się może, że niewielu ludzi posiada tą postawę. Warto więc ćwiczyć ją podczas pracy z ciałem. Zwłaszcza, że cecha ta  pomaga nam także w relacjach z otoczeniem.  

7. Asertywność


Mówiąc o samoakceptacji trudno pominąć kolejną cechę, jaką jest asertywność. Bo jeśli wiemy czego chcemy i co czujemy, łatwiej nam to wyrazić jednocześnie respektując prawa i potrzeby innych ludzi. Asertywność to także umiejętność walki o swoje pragnienia i w obronie swoich wartości. Jest to jednak walka fair play czyli bez ranienia innych. W sporcie dążenie po trupach do celu nie jest niczym godnym podziwu a wręcz przeciwnie. Naukę asertywności a więc równowagi pomiędzy pasywnością a agresją możemy ćwiczyć właśnie podczas rywalizacji sportowej. 

8. Prawość


Czasem trzeba umieć przyznać się do błędu. Czasem trzeba przezwyciężyć pokusę oszustwa i zagrać fair, wykonać pełną ilość powtórzeń, nie biec na skróty. Czasem trzeba pomóc przeciwnikowi. Czasem trzeba umieć przyjąć przegraną z podniesionym czołem. Ba! Czasem trzeba przyjąć nieuczciwą wygraną przeciwnika, choć to nam należała się wygrana. To właśnie jest prawość.



Całkiem sporo tych obszarów, co?
A to jeszcze nie wszystko. 

Jeśli przychodzi Ci do głowy jakaś niefizyczna cecha, która może być trenowana wraz z systematycznym uprawianiem ruchu, daj znać w komentarzu. 
A jeśli uważasz tekst za przydatny, udostępnij na FB lub Google +.
Dziękuję :)

Już za tydzień kolejna część z serii “Trenując ciało rozwijasz swój charakter”.


1 komentarz:

  1. Ten komentarz został usunięty przez administratora bloga.

    OdpowiedzUsuń

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...