środa, 26 lutego 2014

Dobry Sen

Dobry sen ma w sobie wielka moc. Oczyszcza, regeneruje, uzdrawia. Czy wiesz, jakie dobrodziejstwa może przynieść Ci zasypianie przed północą i budzenie się bez budzika?










Kiedy budzę się rano wyspana dzień jest piękniejszy, mam więcej energii do działania, lepszą koncentrację i nie pieką mnie oczy. Najważniejszy  jednak jest dla mnie odczuwalnie niższy poziom stresu. Dzięki temu wiem, że warto kłaść się do łóżka przed północą. A czy Ty masz jakiś powód, żeby dbać o dobry sen?









Czym jest dla mnie "Dobry Sen"?



Na Dobry Sen składa się:

1. Zasypianie przed północą
2. Sen na wygodnym posłaniu, niezakłócony bodźcami świetlnymi i dźwiękowymi
3. Wstawanie nad ranem bez budzika





Dlaczego lubię zasypiać przed północą i budzić się o 8-ej bez budzika?


Pozytywne myślenie - zauważyłam, że kiedy obudzę się rano, jestem bardziej zadowolona z siebie i optymistycznie patrzę na świat. Wyzwania podejmuję z lepszym nastawieniem, szybciej rozwiązuję problemy, które poprzedniego wieczora wydawały się trudne do rozwikłania. Dzięki temu mam większe przekonanie o własnej skuteczności, a szybkie uporanie się z zadaniami sprawia, że w ciągu dnia robię więcej. Kiedy wykorzystuję swój poranny potencjał, przez resztę dnia nie męczą mnie wyrzuty sumienia, że powinnam zrobić dziś "coś pożytecznego" ;)


Poprawa koncentracji - niewyspanie przyczynia się do większego rozdrażnienia, a to spowalnia kojarzenie i przyczynia się do większych wahań nastroju - chyba każdy kiedyś tego doświadczył.  Kiedy jestem bardziej wypoczęta, łatwiej mi się na czymś skupić i dłużej utrzymać koncentrację. Dodatkowo dobry sen sprawia, że wrażliwość receptorów wzrasta, dzięki czemu lepiej odbieramy bodźce docierające do naszego ciała. 


Zapamiętywanie i uczenie się - dzięki temu, że zasypiamy lepiej przyswajamy wiedzę i doświadczenia z ostatnich dni. Jest to czas, kiedy mózg może sobie wszystko poukładać i utrwalić. Ostatnio przeczytałam, że "sen w fazie REM pomaga w nauce pamięci proceduralnej czyli pomaga zdobywać nowe umiejętności i przyswajać nawyki (np. gra na fortepianie)". Potwierdzone wieloma badaniami więc warto się wysypiać, żeby więcej umieć!


Oczyszczanie mózgu - kiedy śpimy w mózgu zachodzą procesy detoksykacji. Usuwane są wówczas toksyny powstałe w czasie wysiłku umysłowego podejmowanego przez cały dzień. Bez tych porządków jesteśmy narażeni na poważne choroby. Jeśli bowiem w tkance mózgowej zgromadzi się więcej uszkodzonych białek, dochodzi do utraty komórek nerwowych, co sprzyja powstawaniu takich chorób jak Alzheimer lub Parkinson (1).


Mniejszy apetyt - organizm osoby niewyspanej produkuje więcej hormonu głodu - greliny, która wydzielana jest w żołądku i odpowiada za wzrost apetytu. Jednocześnie z powodu niedoboru snu w komórkach tłuszczowych produkowane jest mniej leptyny - hormonu, który wywołuje uczucie sytości po posiłku i hamuje ładnienie (2).


Gładsza skóra - zaobserwowałam, że odkąd uregulowałam swój tryb spania, mam wyraźnie mniej problemów z cerą. Niedawno natknęłam się na artykuł, który to potwierdził. W nocy skóra się oczyszcza i regeneruje. Szereg procesów prowadzących do odbudowania rozpoczyna się dopiero gdy zaśniemy. Między północą a siódmą nad ranem komórki dzielą się nawet 10 razy szybciej niż w ciągu dnia (3).


Mniejsza podatność na choroby - nie tylko skóra i mózg oczyszczają się podczas snu. To samo można powiedzieć o całym ciele. Wypoczęty i zrelaksowany organizm ma więcej energii, żeby się oczyścić i zregenerować, a co za tym idzie ma więcej siły do walki z zarazkami i większą zdolność do zachowania homeostazy. Kiedy czujesz, że łapie Cię choroba, nie zarywaj nocy. Daj swojemu ciału czas i okazję do samo-uzdrowienia się.


Oczy są sprawne i błyszczące - za każdym razem, kiedy śpię za krotko, w pierwszej kolejności odczują to moje oczy. Są suche, zaczerwienione i bolą. Pogarsza się także ich akomodacja, gdy patrzę np. na oddalony ekran na wykładzie, a to z kolei doprowadza czasem do bólu głowy. Nic nie działa wtedy tak dobrze, jak kilkunastominutowa drzemka, kiedy moje oczy nie muszą odbierać żadnych bodźców z zewnątrz. Niestety nie zawsze mam taką możliwość, dlatego wiem, że lepiej zapobiegać podrażnieniu gałek ocznych i dobrze się wysypiać ;)


Lepsze wyniki treningu - regularnych treningi właściwa dieta to nie wszystko, żeby zachować dobrą kondycję. Sen jest tu kolejnym niezbędnym elementem. W fazie głębokiej (NREM) snu organizm produkuje więcej somatotropiny, która nie tylko wpływa na regenerację tkanek uszkodzonych, ale również stymuluje przyrost masy mięśniowej, spalanie tkanki tłuszczowej i procesy kościotwórcze. Jeśli zatem nie śpisz dostatecznie długo, masz za mało hormonu wzrostu, przez co Twoja siła dynamiczna i statyczna nie osiąga maksimum Twoich możliwości i zwalnia szybkość reakcji (4).


Zapobieganie chorobom cywilizacyjnym - być może tej zalety snu nie można odczuć na własnej skórze od razu, ale warto mieć tego świadomość. Dobry sen obniża poziom stresu, reguluje metabolizm i daje ciału czas na oczyszczenie i regeneracje, a tym samym zapobiega zachorowaniu na wiele tzw. chorób cywilizacyjnych, takich jak: nadciśnienie tętnicze i choroby serca, cukrzyca typu II, otyłość i depresja.


Zalet dobrego snu wymienić można jeszcze wiele. Osoby, które wcześniej wstają są zwykle bardziej zorganizowane i rzadziej sięgają po używki. Skowronkom łatwiej dopasować swój tryb życia do otoczenia - łatwiej znaleźć i utrzymać pracę, zdążyć ze zrobieniem zakupów przed zamknięciem sklepu czy przekazać ważne informacje znajomym, zanim będzie za późno na zmianę planów. 






Kiedyś zasypiałam po 2-ej w nocy i spałam do 10-ej. Odkąd nauczyłam się wcześniej zasypiać i wcześniej wstawać odkryłam, że czas między 8-ą a 10 to moja ulubiona część dnia. Lubię wcześnie wstawać, żeby móc powoli celebrować poranek: bez pośpiechu przygotować i zjeść śniadanie, włączyć chillout'ową muzykę, poczytać i stworzyć plan działania na cały dzień. Dobry sen stał się w moim życiu bardzo ważny. Dzięki niemu czuję się zdrowsza, piękniejsza i szczęśliwsza!


Jeśli Ty także nie chcesz być już sową mam dobrą wiadomość:
Chronotyp skowronka da się wytrenować!
Znajdź dla siebie dobrą motywację i zajrzyj tutaj, żeby przeczytać jak mi się to udało ;)




Źródła:
(1) http://tvnmeteo.tvn24.pl/informacje-pogoda/ciekawostki,49/sen-to-zdrowie-mozgu-tylko-wtedy-oczyszcza-sie-z-toksyn,102885,1,0.html
(2) http://www.poradnikzdrowie.pl/zdrowie/uklad-pokarmowy/ciagle-odczuwanie-glodu-przyczyny-co-oznacza-uczucie-glodu_41911.html
(3) http://uroda.wieszjak.polki.pl/piekne-cialo/256316,Jak-sen-wplywa-na-wyglad-naszej-skory.html
(4) http://www.doz.pl/czytelnia/a2280-Sen_8211_najlepsza_regeneracja_Twoich_miesni

4 komentarze:

  1. Dbanie o dobry sen powinno być dla każdego z nas ważne, ale wiem, że różnie z tym bywa. Niemniej jednak wydaje mi się, że można to osiągnąć. Tutaj https://jogalifestyle.com/sen-polifazowy-czy-mozna-wyspac-sie-w-ciagu-dwoch-godzin/ macie sporo porad na ten temat, a to nie jedyny sposób na wyspanie się. Poradników na poradnej stronie o różnorodnej tematyce jest mnóstwo.

    OdpowiedzUsuń
  2. Bardzo istotną kwestią jest również to, gdzie śpimy. Wygodny materac i dobrej jakości pościel na pewno znacznie ułatwi zasypianie.
    https://indygosklep.pl/

    OdpowiedzUsuń
  3. Ostatnio przeglądałem różne opcje wsparcia psychologicznego i natrafiłem na https://psycholog-ms.pl/. Czy ktoś może podzielić się doświadczeniami z ich terapii grupowej? Interesuje mnie, czy taka forma terapii jest efektywna w ich wykonaniu.

    OdpowiedzUsuń

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...