czwartek, 11 sierpnia 2016

Wysiłek a hormony

Prawda jest taka, że jeśli Ty nie masz kontroli nad nim, to on przejmuje kontrolę nad Tobą. Układ hormonalny reguluje przemianę materii, uczucie głodu i sytości, emocje, seksualność oraz stan snu i czuwania. Czy wiesz, że ćwicząc, pomagasz sobie zachować wewnętrzną równowagę?







Studiując Fizjoterapię na AWF miałam okazję poznać szczegółowo wpływ wysiłku fizycznego na organizm. Dowiedziałam się co i jak ćwiczyć, aby kształtować wytrzymałość, budować mięśnie, zapobiegać chorobom układu krążeniowo-oddechowego, rozwijać szybkość lub precyzję, spalać tkankę tłuszczową czy też zapobiegać urazom sportowym. Niewiele jednak mówiło się na tych studiach, co robić, aby wpływać na swój układ wydzielania wewnętrznego. Sama zatem zagłębiłam się w ten temat. Odpowiedź znalazłam m.in. w jodze.
Ale najpierw trochę teorii.


Wpływ wysiłku fizycznego na hormony

Wysiłek fizyczny wywiera bardzo rozległy wpływ na układ wewnętrznego wydzielania. Wpływ ten zależy od intensywności i czasu trwania wysiłku, stopnia wytrenowania oraz od danego hormonu.

Systematyczne uprawianie wysiłku fizycznego:
  • stymuluje wydzielanie insuliny, pomagając zachować stały poziom cukru i energii przez całą dobę,
  • zmniejsza ryzyko wystąpienia oporności na insulinę, przez co zapobiega zachorowaniu na cukrzycę typu 2, 
  • stymuluje pracę gruczołów trawiennych regulując trawienie i ułatwiając wydalanie,
  • wpływa na metabolizm, dzięki czemu lepiej wykorzystujemy pokarm i utrzymujemy prawidłową masę ciała,
  • zmniejsza ilość hormonów stresu we krwi, 
  • pobudza grasicę do produkcji limfocytów,
  • usprawnia funkcjonowanie układu odpornościowego,
  • stymuluje wydzielanie hormonu wzrostu,
  • pozwala uniknąć zaburzeń hormonalnych, które mogą zwiększyć ryzyko raka piersi i narządów rodnych,
  • sprzyja wydzielaniu endorfin i serotoniny - hormonów szczęścia.

Zależność między intensywnością wysiłku a stężeniem poszczególnych hormonów przedstawia dokładniej poniższa tabelka. 

Hormony w wysiłku.png
Źródło: “Fizjologiczne podstawy wysiłku fizycznego”, Jan Górski





Nie trzeba uprawiać sprintu czy podnosić ciężary, żeby wpłynąć na pracę swoich gruczołów. Najważniejsza jest systematyczność. Regularne praktykowanie kilku lekkich ćwiczeń usprawnia dopływ natlenowanej krwi do najważniejszych gruczołów wydzielania wewnętrznego. Wystarczy wykonywać je 3 - 5 razy w tygodniu. Pozwoli to uregulować przemianę materii, łaknienie, nastrój i sen a przez to zachować wewnętrzną równowagę.

Jeśli chcesz zupełnie BEZPŁATNIE otrzymać opracowany przeze mnie Konspekt Ćwiczeń stymulujących układ hormonalny, napisz do mnie na adres: malwina.liszka@gmail.com




2 komentarze:

  1. zmniejszenie stresu - to naprawdę tak działa. wiem sama po sobie, bo po dużym wysiłku fizycznym nie jestem zdenerwowana, a raczej o wiele szczęśliwsza ;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Prawda? Ja mam podobnie :)
      Mniej nerwów a więcej zadowolenia z siebie i wszystkiego dookoła.
      Już sama świadomość przebytego wysiłku sprawia, że czuję się zdrowsza :)

      Tak trzymać Klaudia ;)

      Usuń

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...